mandag den 10. juni 2013

DIY : Palle loungehjørne


Så fik jeg endelig taget mig sammen til at få skrevet den DIY, som mange har efterspurgt. 
Siden vi flyttede herop i lejligheden, har jeg drømt om en hjørnesofa på terrassen men jeg har bare ikke haft 10.000 kr der liiiige stod havemøbler på. 
Man skal kunne slænge sig, flyde ud, sidde og samtidig kunne spise ved den, det var kravene. 
Jeg undersøgte målene, en EUR palle måler 120x80x15 cm cirka. Mange er pilskæve, så regn ikke med en snorlige sofa ;) 

Jeg valgte at vores sofa skulle måle 320x240x45 cm .

Det vil sige, der er 3 lag paller i 4 stabler, 12 paller i alt. 
Pallerne er malet over med sort trækbeskyttelse. 
Efterfølgende er pallerne beklædt med krydsfinerplader som har fået et lag træbeskyttelse for at lukke det lidt af. De skal, når sofaen er samlet, males over en gang eller 2 mere for at få en flot sort farve. 
Vi valgte at ryglænet skulle være 45 cm højt, så hele arrangementet blev 90 cm i alt. 
Pladerne er skruet fast med rustfri skruer i en god længde. Det er bedst at ramme træpladerne og ikke klodserne da de let smuldrer.
Når bagbelædningen er skruet fast, kan man vælge at stoppe der hvis man ønsker et rustikt look. Vi ville gerne have det lidt mere finpudsede udseende, så vores sofa er beklædt med plader i ender og foran. 

Jeg ledte rigtig rigtig rigtig længe efter hynder til sofaen. Det skulle ikke koste en formue og alt hvad jeg fandt blev for smalt. 80 cm er åbenbart dybt. Selv skummadrasser fra Jysk mv. var voldsomt dyre.
Jeg undersøgte også hvad store stykker skum ville koste så jeg selv kunne skære det ud, men ak. 
Det endte op i mere end 2000 kr inden sofaens hynder var dækket. 
Men så fik jeg en åbenbaring!

IKEA har lavet en ¨vokseseng¨, altså en seng der kan udvides. Dertil har de jo selvfølgelig lavet madrasser til. Disse madrasser måler 135x80 cm + ekstra stykker på 32,5 cm. Dem er der 2 af.
De passer som fod i hose, som ryglæn. De er meget firkantede hvilket gør at de kan stå selv. 
Jeg valgte at købe 3 sæt. På den lange side ligger der 2 madrasser + et ekstra stykke = 302,5 cm.
På den korte side går de andre madrasser ind over og der ligger den sidste madras. 
De resterende 5 ekstra stykker passer perfekt som ryglæn på resten af sofaen. 

Jeg mangler stadig at få syet betræk til madrasserne, solen har allerede gjort dem ret gullige - men det svært ikke at bruge den lækre sofa når nu sommeren endelig er over os! ;)

Med lidt puder i friske sommerfarver, et par matchende tæpper og lidt nips og terrassens hyggehjørne er komplet. 

Her er lidt billeder ;


Tulle inspicere lige pallerne




Og tester hjørnet ;)



Godt man har verdens bedste ven når der skal bruges en handyman!








Vi elsker den allerede, og den bliver brugt hver eneste dag! 
Min bedste ven Michael, som er lidt af en altmuligmand, var så fantastisk og hjælpe til :)

Håber denne (lidt lange) DIY kan hjælpe nogen i sving med at lave lidt ¨genbrugs¨havemøbler på budget. 


Materialer;
12 EUR-paller 500 kr (Købt privat)
4 krydsfiner plader a 244x120 cm som disse til 880 kr
5 liter træbeskyttelse (mere hvis dækkeevnen ikke er så god)  vi brugte denne til 189 kr 
Penselsæt med flere størrelser som disse til 38 kr
Søm, skruer + diverse 100 kr

3 madrasser til vokseseng fra IKEA ,600 kr
Puder, tæpper mv. fra IKEA ,400 kr

I alt cirkus 2800 kr.

14 kommentarer:

  1. Så fedt at du bare gør det smukke :) og fedt resultat

    SvarSlet
  2. Hej
    Fantastisk diy. Sådan en har jeg ledt længe efter!!
    Jeg har brug for lidt hjælp, jeg Kan ikke finde de madrasser du omtaler, har di et navn på dem, eller link?
    Hvordan fungerer loungen den dag i dag, ville du ændre noget på den? Har du fået syet betræk til hynderne?
    Christine

    SvarSlet
  3. Hejsa ,
    Madrasserne hedder Vyssa Slappna.
    Jeg har endnu ikke syet betræk.
    Synes det fungere helt fint som det er :)

    SvarSlet
  4. Tak fordi du har delt hvordan du har lavet pallesofaen... jeg har selv på udkig efter madrasser og synes de var dyre... og fedt tip om at købe dem i Ikea... ;-)
    Mvh
    Marie-Louise

    SvarSlet
  5. Genialt! Jeg står præcis for at skulle lave sådan en sofa, og nu kan jeg bruge dit indlæg som guide :-))) Mht. hynder, så har jeg lige set, at de har fået udendørshynder i IKEA - måske ender jeg med at bruge dem i stedet. Hvad har du tænkt dig at betrække dine med for at de bliver modstandsdygtige for regn og sådan?
    Vh.
    Mette
    www.udeoginde.blogspot.dk

    SvarSlet
  6. Forresten - hvordan kan jeg følge din blog?

    SvarSlet
  7. Fin sofa du der har lavet :-) Må jeg lige høre, hvor tykke er kyrdsfiner-pladerne, du har anvendt til ryglæn ?

    Mvh Anders

    SvarSlet
  8. Hej. Fin sofa du har lavet. Holder træbeskyttelsen fra Harald Nyborg?

    SvarSlet
  9. Hej. Fin sofa du har lavet. Holder træbeskyttelsen fra Harald Nyborg?

    SvarSlet
  10. Sleb du pallerne inden de blev malet?

    SvarSlet
  11. Tak for inspiration. Blev nødt til at lave en selv �� https://photos.app.goo.gl/voBz3Pq5PTwKsvBq8

    SvarSlet
    Svar
    1. Puderne er hundepuder i pallestørrelser købt på zoobio.dk :-) https://m.zoobio.dk/trixie/48944-samoa-sky-lying-mat

      Slet
  12. Jeg kan virkelig godt lide møbler fra paller.

    SvarSlet